SPEK

Claudia Rebeca Lorenzo

Iturribide Etxea - Ibarrangelu

 

Texto: Gema Intxausti
Fotografía y documentación: Álvaro Perdices
Diseño gráfico: Jaime del Corro

 

Hice una cabeza de celo de día, era rara, tan rara que no me sedujo pero a mí no me importaba. Era una cabeza de celo con una lengüita pintada, era una cabecita sobre una nuca en flor. Era una lengüita pintada que interrumpió el día. Interrumpió como interrumpe el desamor. Un desamor que nos llenó a los dos de sangre y corcho. Dejé la lengüita de celo con cabeza incluida detrás, dentro de la habitación. Interrumpí el día y salí fuera. No, no me quedé llorando mirando por la ventana. Tal vez era lo que esperabas, que me quedara dentro limpiando el atajo de sangre. Sin embargo, salí fuera. Te lo dije con la lengüita pintada pero no lo supiste ver.

Me llevé conmigo los celos y salí. Me dicen que al jardín y yo contesto que no, que salí a  perderme entre las ramas. Allí me quede esperando una apreciación mientras espiaba los reflejos. Me transformé en una visión, la lengüita no aparecía por ningún lado, pero a mí no me importaba. Era el espejo ispilu de una imagen raruna que me persigue desde que era pequeña… muy pequeña… Entonces, hice música con el celo y la rama.

Era un lamento trágico y grave que nace de una expiación imposible. Y ya no había rastros de sangre en el lumpen porque estaba fuera, apoyada entre los brotes verdes de las ramas. Entre ellas me grabé, canté figuración nocturna sobre un fondo de sentimientos trágicos de celos entre ramas, sin lengüitas de corcho, ni sangre apelmazada. Con restos secos de esa imagen que me persigue desde que era pequeña… muy pequeña, que aparecen como brotes cuando se te abre una herida. Cuando se despliega  aparece esa imagen de tango bajo una luz fría y fluorescente, como un desencuentro en el metro. Espío de repente esa imagen rasgada y traslado la rama al celo. Intento una muda hacia fuera.

¿Sabes?, era un enlace que iba en distintas direcciones, uno hacia la habitación, el otro salía de ella. Y así me encaminé al jardín, no, no es un jardín, te lo dije con la lengüita pintada y no lo supiste ver. Las mismas sensaciones y sentimientos mientras me grababa y cantaba figuración y entonces recordé las primeras cabecitas que hice con celo, y esto me devolvía lo que sentía, lo que yo necesitaba: unas cabecitas que se posan sobre una nuca frágil que no pesa. Y esa imagen me persigue desde que era muy pequeña. Ahora veo las cabecitas, las lenguas, las nucas que aparecen y me sitúo entre los brotes de las ramas para decirte que asumo que es nuca y es celo, que es saliva en una rama y también árbol. Y con amor interrumpo la noche que es saliva en el afuera y lengüita en la habitación. Reflejo de ramas y raíces. Reflejo de ventana ispilu, flor de saliva y nuca. Interrumpo con amor el brote de espuma y la cabecita sobre una nuca en flor.

 

Zelozko buru bat egin nuen egunez, arraroa zen, hain arraroa non ez ninduen liluratu, baina ez zitzaidan axola. Mingain txiki bat margotua zuen zelozko buru bat zen, buru txiki bat loretan zen garondo baten gainean. Mingain txiki margotu bat zen, eta eguna eten zuen. Eten egin zuen, desamodioak eteten duen moduan. Desamodioak odolez eta kortxoz bete gintuen biok. Zelozko mingain txikia utzi nuen, burua eta guzti, atzean, gela barruan. Eguna eten eta kanpora atera nintzen. Ez, ez nintzen negarrez geratu leihotik begira. Agian horixe espero zenuen, barruan geratzea odolezko lasterbidea garbitzen. Hala ere, kanpora atera nintzen. Mingain txiki margotuarekin esan nizun, baina ez zenuen jakin ikusten.

Zeloak aldean eraman eta atera egin nintzen. Esaten didatenez lorategira, eta nik erantzun ezetz, adar artean galtzera atera nintzela. Han geratu nintzen iritzi baten zain islak zelatatzen nituen bitartean. Ikuskari bihurtu nintzen, mingain txikia ez zen inon ageri, baina ez zitzaidan axola. Txikitatik... txiki-txikia nintzenetik jazartzen nauen irudi bitxi baten ispilu ispilua zen. Orduan, musika egin nuen zelo eta adarrarekin.

Arrangura tragiko eta larria zen, ordaindu ezinezko batetik sortua. Eta jada ez zegoen odol-arrastorik lunpenean, kanpoan bainengoen, adarren kimu berdeen artean bermaturik. Haien artean grabatu nuen neure burua, gaueko figurazioa kantatu nuen adar arteko zeloen sentimendu tragikoen gainean, kortxozko mingain txikirik eta odol trinkoturik gabe. Txikitatik... txiki-txikia nintzenetik jazartzen nauen irudi horren arrasto lehorrekin, zeinak kimu gisa agertzen diren zauri bat irekitzen zaizunean. Zabaltzen denean, tangoaren irudi hori agertzen da argi hotz eta fluoreszente baten azpian, metroan elkar ez ikustean bezala. Bat-batean zelatatzen dut irudi urratu hori eta zelora eramaten dut adarra. Saiatzen naiz aldaketa bat kanporantz egiten.

Badakizu zer? Hainbat norabidetan zihoan lotura bat zen, bata gelarantz zihoan, bestea gelatik irteten zen. Eta horrela egin nuen lorategi aldera, ez, ez da lorategi bat, mingain txiki margotuarekin esan nizun eta ez zenuen jakin ikusten. Sentsazio eta sentipen berberak neure burua grabatzen nuen eta figurazioa kantatzen nuen bitartean, eta orduan zeloz egin nituen lehen buru txikiak gogoratu nituen, eta horrek itzultzen zidan sentitzen nuena, behar nuena: buru txiki batzuk, pisatzen ez duen garondo hauskor batean pausatzen. Eta irudi horrek jazartzen nau txiki-txikitatik. Orain agertzen diren buru txikiak, mingainak, garondoak ikusten ditut, eta adarren kimuen artean jartzen naiz esateko onartzen dudala garondoa dela eta zeloa dela, listua dela adar batean eta zuhaitza ere badela. Eta maitasunez eteten dut gaua, zeina kanpoan listua eta gelan mingain txikia den. Adar eta sustraien isla. Ispilu leihoaren isla, listu-lorea eta garondoa. Maitasunez eteten dut apar-kimua eta buru txikia loretan den garondo baten gainean.

Gema Intxausti

15 de septiembre de 2023

2023ko irailaren 15a

Eusko Jaurlaritzako Kultura eta Hizkuntza Politika Sailaren babesarekin